|
|
Christian
Eriksson 1858-1935 |
|
Christian
Eriksson måste betraktas som en av Sveriges
främsta skulptörer. Han föddes på gården
Haget i Traserud utanför Arvika den 30 juni
1858 och var en av fem bröder.
Han växte upp i faderns snickareverkstad där
han tillsammans med sina bröder, fick lära sig
att slöjda och göra nytta av bästa förmåga.
De fick tidigt vänja sig vid att köra till
skogen efter ved, eller att ensamma köra in
till Arvika efter varor. |
Christians
tallang visade sig redan 1869, då
var han bara 11 år. Han gjorde en trälinjal
som var så fantastisk att den skickades till
lantbruksmötet i Göteborg och för denna
skapelse blev han prisbelönt 1871. |
Vid
sjutton års ålder reser han till Stockholm för
att utbilda sig vid Tekniska Skolan. Han arbetar
hos en ornamentsbildhuggare under förmiddagarna
och studerar på kvällarna. Någon tanke att
bli konstnär hade han ännu inte fått. |
Arbetet
på verkstaden var krävande och Christian blev allt
skickligare i att modellera ornament. Han blev
med tiden den främste på verkstaden och fick
snart i uppdrag att utföra de svåraste
uppgifterna. Efter en tid blev han också utsedd
till arbetsledare och fick bestämma över de andra
arbetarna. |
År
1877
reste han till Hamburg där en av hans bröder fått
arbete hos en möbelarkitekt. Brodern hade
uppnått så
god inkomst att han kunde hjälpa Christian med
nödvändiga respengar. 1877-83 arbetade han som
möbelarkitekt och modellör tillsammans med
brodern i Hamburg, men när han fick 500 kr i
bidrag från Kommerskollegium i Sverige
beslutade han sig för att resa vidare, först till
Dresden därefter till Paris. |
|
År
1884 kom han till Paris. Där fick han efter en tids sökande
plats på ett tegelbruk. En av arbetarna hade uteblivit
från sitt beting och Christian fick överta hans
uppgifter. Han arbetade på tegelbrukets verkstad under
dagtid och ägnade kvällar och söndagar åt att
modellera. Samma år gifter han sig också med den
vackra Jeanne Tramcourt och tillsammans skulle de få
fyra barn. |
|
Gossporträtt
i lera |
|
Efter
en tid börjar Christian att studera vid en
teknisk skola. Han blev också antagen som elev
vid Ecole des Beaux Arts under ledning av skulptören
Falguiére. Utbildningen varade i tre år och
efter den perioden kom hans stora genombrott. |
1888
ställde han ut Modellstudien "Maryren"
på Parissalongen och för denna fick
han både medalj och stipendium. På världsutställningen
1889 visade han bronsvasen
"Tjusningen" och "Barnvärlden".
Tjusningen hamnade senare på
Nationalmuseum i Stockholm och
Barnvälden hos Pontus Fiirstenberg.
Herr Fiirstenberg var så imponerad att
han gav Christian beställning på en
stor Linnéreliefe i marmor som skulle
skänkas till Nationalmuseum. |
|
Familjen
Eriksson vid
villan på Djurgården 1898 |
|
Åren
i Paris hade varit lyckosamma men var
sak har sin tid, det var dags att gå
vidare och söka nya utmaningar. År
1890 lämnar Christian
konstnärskvarteren Paris för att på
cykel bege sig till Rom i Italien. |
|
|
Iklädd
sportmössa och knäbyxor träder Christian in på
Cesares Osteria i Rom. Han är minst sagt irriterad och
berättar för sina konstnärskollegor att han pank och
utan reskassa fastnat i en norditaliensk håla på
vägen till Rom. När han passerade den
fransk-italienska gränsen blev han stoppad och tvingades
betala 70 francs i tullavgift för sin cykel. Det var i
stort sett allt han hade och blev därför tvungen att
stanna kvar vid gränsen i väntan på att ny reskassa kunde skickas
från Rom. |
|
Skulptur
av Same i trä |
|
Nu
var hans cykelresa mellan Paris och Rom snart glömd. På
nummer 123, vid sidan av ett franskt nunnekloster
på Via Sistina i Rom, hade han inrättat sin
bostad och ateljé. Där hade förutom Christian,
även Werner Åkerman, Sven Andersson och före
dem Egron Lundgren haft sina ateljéer. I samma hus
hade även den Ukrainske författaren och
nationalhjälten Gogol en gång bott och dött. |
På
förmiddagarna modellerade han byster efter
levande modeller och kvällarna ägnade han åt
att dekorera silverbägare och komponera skiffer
på lerfat, samtidigt som Werner Åkerman blåste
flöjt, drack kaffe och var allmänt lyrisk. |
Christian
arbetade i många material. Han gjorde byster och
skulpturer i trä, brons, gips, lera och granit.
Han kunde visa samma kärlek för skapandet av en
stor staty, som han gjorde för en enkel relief,
kruka, tallrik, klockfodral eller portbeslag. Han
ägnade sig också åt möbelsnickeri och var en
duktig arkitekt. När
han 1897 flyttade hem till Arvika tillsammans med
hustrun Jeanne Tramcourt och sina barn, hade han
vistats utomlands i 20 år. I Arvika hade han året
innan låtit bygga bostaden och ateljén
Oppstuhage efter egna ritningar och där bosatte
de sig vid hemkomsten. Han hade även köpt en villa på
Djurgården i Stockholm. |
Familjen
stannade bara ett år i Arvika. De hyr ut
Oppstuhage till Gustaf och Maja Fjaestad, därefter flyttar
de till villan på Djurgården. 1911
skiljer han sig från Jeanne Tramcourt och två
år senare den 1 mars 1913, gifter han om sig med
Ebba Dahlgren (1878-1968) och blir far till
ytterligare tre barn. |
|
Några av
Christians verk är, Linnéreliefen och Hjalmar Lundbohm
på Nationalmuseum, Jenny Lind i marmor på Operahuset,
Hertig Karl i Karlstad, Lars Johan Hierta i Stockholm,
Baltzar von Platen i Motala, Jacob Ulvsson i Uppsala,
Bronsgruppen Jakt i Helsingborg, St. Göran och Draken i
Stockholm samt flera portal- och fasadskulpturer i
Stockholm. Christian
Eriksson avled i Stockholm den 6 november 1935. Hans föremål
är signerade "Chr.Eriksson". |
|
|
Exempel på
signaturer
|
|
|
|
|
|
|