Delftfabrikerna i Holland

Delft är inte en porslinsfabrik utan en stad. Staden var på 1500-talet berömt för sina många bryggerier och det uppskattade ölet. År 1536 förstördes hela staden i en stor brand och alla dessa bryggerier försvann. De byggde upp allt igen men på de platser där bryggerierna legat, byggdes istället Fajansfabriker. Många av dessa fabriker antog samma namn som bryggerierna haft. De tre klockorna, Rosen, Påfågeln o.s.v.
Vid Delftfabrikerna var de inspirerade av det Kinesiska porslinet och tillverkningen bär tydliga spår av detta, speciellt i dekorationer och färger i fajansen. Ingen har väl missat den blå dekoren på vit botten. Konkurrensen från Kina och England blev så småningom för hård och år 1850 fanns endast en fabrik kvar. Idag finns tre tillverkare av s.k. Delftporslin i staden Delft, den största fabriken har sitt ursprung i fabriken "De Porcelyne Fles", ursprungligen grundad 1635, men nu går den under namnet Royal Delft. De två andra är De Delftse Pauw och De Candelaer.
Det porslin man ser idag som är stämplat Delft eller Delfts, är kopior på gammal Defltfajans och har inget samband med de ursprungliga fabrikerna. Kopior är vanligt förekommande och tillverkas i hela världen, inte minst som sovernirer. Äkta fajans från Delft tillverkades på 16 och 1700-talet, samt under första halvan av 1800-talet.

Dessa stämplar tillhör de fabriker som nu finns i staden Delft och där de tillverkar s.k. Delftporslin, eller "Delftware" som det kallas. Den enda fabriken som har några anor kvar från 1600:talet är Royal Delft (De Porcelyne Fles).
De Candelaer De Delftse Pauw Royal Delft

Hur känner man igen "falska" Delftföremål ?
Är man inte kunnig på området så kan det vara svårt att skilja ett äkta föremål från ett falskt. Det man kan säga är att äkta Delftföremål alltid är handmålade. Studerar man den målade dekoren så ska penseldragen synas mycket tydligt. Använd gärna en lupp. Är målningen uppbyggd av punkter och linjer (se bild), så är det en senare kopia. En kopia har oftast en fotoöverförd dekoration, eller ett tryck. Vidare kan man se samma sak i själva signaturen. En signatur av den som målat objektet ska alltid vara handmålad. 

Vidare kan nämnas, att många förfalskare hittade på egna stämplar. Det var stämplar som aldrig funnits tidigare utan rena påhitt. Till sist, alla objekt som signerats "Delfts", med ett s på slutet är kopior och tillverkade under senare tid.

Stämplar på "äkta" Delftfajans
Delft De drie Klokken
Albrecht De Keizer Simon Mesch
1642 - 1670 -
De Grieksche A De Grieksche A
Jan T Dextra Jacobis Halder
1659 - 1765 -
Het Bijltje, Justus Brouwer, ca 1750-1780
De Metale Pot Te Jonge Moria.
L. van Eenhoorn J van der Haagen
1691 - 1732 - 1764
De Porceleyne Fles De Roos
J Pynacker Arendt Cosijn
1900-tal 1700-tal
Vergulde Blompot De Vittre Starre
P van der Strom T Witzenburg
1693 - 1816 1761 - 1772
Kakelplattor 1700-tal
Het Bijltje Modern
Justus Brouwer Okänd formgivare
1657 - 1802 1900-tal

Mästarstämplar vid Delftfabrikerna. I huvudsak från 16- och 1700:talet
 


Googlesök bara på signaturer.se           

Ronnie Gustafsson © 2012