Willy
Wesselý arbetade som mönstertecknare och dekorritare på Gefle Porslinsfabrik under åren 1919-1924.
Under sin tid i Gävle skapade han bl.a. dekorerna Viol 1920, Amorin 1923, Japan 1923,
Tokio 1923 och Pagod 1927. Den sistnämnda,
Pagod, skapades delvis ur dekoren Tokyo ritad av Wessely
1923, men kom inte i produktion förrän 1927, tre år
efter att Willy lämnat fabriken. Det hushållsporslin
som bär Willys mönster och dekorer är i de flesta fall bara
fabriksstämplade medan de vaser han dekorerade nästan
alltid bär signaturen
"Welý" tillsammans med
årtal.
När
det gäller personen Willy Wesselý har det visat
sig näst intill omöjligt att hitta information.
När han föddes, när han dog och vad som hände efter
tiden i Gävle. Under efterforskningsarbetet har
dock en teori vuxit fram.
Sign
1922
Sign
1923
Sign
1924
Namnet Wesselý
(med apostrof över Y) pekar på att han är av
judiskt ursprung och född i Böhmen.
Han bör vara född någon gång kring 1880-1890 och kom till Sverige efter första
världskrigets slut och i samband med
Österrike/Ungerns sammanbrott.
Trots att
det inte går att bekräfta, så tyder mycket på att
han lämnade Sverige 1924 och återvände till Böhmen
och det land som nu kallades Tjeckoslovakien. Sedan kom
andra världskriget och allt vad det innebar för den
judiska befolkningen. Mycket pekar på att Willy slutade
sina dagar under
denna tid.