|
|
Patrick
Nordström 1870-1929
|
|
Patrick Nordström,
keramiker född i Väsby utanför Höganäs den 19 mars
1870, son till snickarmästare Per Nordström och Sofie
Charlotte Reimer, från 1906 gift med Christina Elida
Gudmundsson. |
Patrick gick
som ung pojke i skolan på Höganäs Bruk där också
hans far arbetade som snickare. Efter konfirmationen
gick Patrick i lära för att bli träsnidare och fick sitt
gesällbrev 1889. Därefter och fram till 1890 studier
vid Slöjdföreiningens Skola i Göteborg. Patrick reste
sedan till Lund där han under en period arbetade för
J. Mårtensson. Patricks studier avslutas på Tekniska
Yrkesskolan i Stockholm där han under vintern 1894-95
lär sig frihandsteckning, modellering och tyska. |
Under åren 1895-1900 befinner sig
Patrick på gesällvandring i
Europa. Först i Berlin 1895-96, sedan till Venedig
1897, Munchen 1897-98 och slutligen i Paris 1898 där han också
stannar för arbete som stuckatör och ornamentbildhuggare
vid uppförandet av utställningsbyggnaden inför
världsutställningen år 1900. När arbetet i Paris är
avslutat reser Patrick till Köpenhamn där han bosatte
sig och verkade till sin död. Han gjorde därefter
endast kortare resor för uppdrag i Belgien
1905 och Tyskland 1922. |
|
 |
Som keramiker var Patrick
Nordström autodidakt. Den konstformen var inget han
sysslade med förrän han kom till Köpenhamn 1900.
Dessförinnan hade han uteslutande försörjt sig som
ornamentbildhuggare och gjorde även så under de första åren i Köpnhamn.
Då arbetade han för firmorna Lamberg & Petersen
och Emanuel Jensen & Schmacher med byggnadsfasader
på bl.a. Glypoteket och Rådhuset. |
Under sin fritid
arbetade Patrick som bildhuggare och med keramiska
arbeten, han var då starkt inspirerad av den Franska och Japanska
tillverkningen. De första objekten brändes i en
egenbyggd ugn i en källare på Bakkegardsallé i
Fredriksberg. Efter sitt giftermål med Christina
Elida 1906 flyttade Patrick till en villa i Vanlöse,
där han i trädgården byggde en ny brännugn.
Hans första arbeten var i lergods med blanka glasyrer, men
efter en tid hade han också lärt sig att bränna
porslin. 1911 gjorde han sina första arbeten i stengods
som t.ex. porträttmaskerna av boktryckare Simon
Bernsteen och sin egen mor. |
|
|
Patricks
keramikverkstad med tillhörande brännugn
skapade snart intresse hos andra keramiker.
Många av dem saknade egen ugn och vände sig
därför till Patrick för att få sina
småskulpturer brända. Bland dessa kan nämnas
Knud Kyhn, Thomas Hansen, Storm Petersen och
J.J. Bregnöe. Den Kgl Porslinsfabriken
visade snart stort intresse för Partiks stengodsarbeten.
De
hade själva försökt att få
igång stengodstillverkning under en tid, men utan
någon större
framgång. Patricks erbjuds anställning och
från den 1 januari 1912 och tio år framåt
stod Patrick som föreståndare för glasering
och bränning av fabrikens stengodsproduktion. |
 |
Patrick utvecklades mycket under sina tio år vid
Den Kungliga Porslinsfabriken och betraktades
snart som mästare i sin konstform. Hans
produktion av skålar, vaser och
prydnadsgods, ofta med glasyr i oxblod eller
andra egenhändigt komponerade glasyrtyper, var
gjorda i utpräglad jugend eller med inspiration
av den Japanska eller Kinesiska tillverkningen. 1922
lämnar Patrick Den Kungliga Porslinsfabriken och
flyttar till Islev där han öppnar en egen ateljé.
Där arbetar han sedan ensam fram till sin död. |

|
Patrick
Nordström har
deltagit vid flertalet utställningar och finns
representerad på mängder av museer i Danmark, Sverige
och andra länder. Han avlider i Husum utanför Köpenhamn den 12
december 1929. Hans föremål är signerade med "PN" ihopskrivet. |
Bilderna
till vänster visar det gravmonument i stengods
som Patrick reste över sina föräldrar och
två bröder som olyckligtvis dog i unga år.
Monumentet finns på kyrkogården i Väsby och
är sannolikt bränt i hans egen verkstad i
Islev. Längst ner på monumentet finns också
en stenplatta med Patricks välkända signatur. |
|
|
Ett
stort tack till Bengt Petersson för bilderna på
gravmonumentet och stenplattan med signaturen.
|
|
|
|