John
Laurentius Helenus Börjeson, bildhuggare, skulptör och
professor, född i Tölö Halland den 30 december 1835. Börjeson var son till en präst och
i sina unga år var han så långt
från bildhuggaryrket man kan komma. Han
gick tidigt till sjöss men hade stora problem att
anpassa sig. Efter en dispyt med sitt befäl lämnade
han båten och
rymde sin väg. |
Efter den korta episoden på sjön kom han i
lära hos en skräddare, men tiden som skräddarlärling
skulle bli lika kort och sluta på ungefär samma sätt. John och skräddarens
son Kalle kom snart i luven på varandra. Det slutade med att
John gav Kalle en omgång stryk vilket naturligtvis inte
uppskattades av
mäster. John placerades framåtlutad över bordet med ändan bar och
inväntade mästers spöstraff. Innan första slaget
landat
rusade John upp, välte stolar och bord och var återigen
på rymmen. Tiden hos skräddaren hade dock varit
givande. Han hade lärt sig så mycket att han kunde sy
sin egen rock, byxor och väst. |
I mitten av 1850-talet
kliver John in till guldsmed Larsson i Göteborg för att
utbilda sig till ciselör. Guldsmeden såg snart att det
fanns stora möjligheter i denne yngling. 1858 skickar han
upp John till Stockholm för att studera vidare vid
Konstakademien. Larsson lovade att stå för alla
kostnader om John samtidigt lovade att komma tillbaka till
Larsson och ägna sig år guldsmedsyrket efter
utbildningens slut. Under lärarna Molin och Qvarnström
påbörjar så John sin utbildning. Han blir under denna
tid mer och mer intresserad av att utbilda sig till
skulptör och bilhuggare, vilket han också låter meddela
Larsson i Göteborg. Larsson drar då in allt understöd
och John står helt plötsligt utan pengar. |
För att lösa de ekonomiska problemen
beslutar sig John för att bli sångare.
1861 får han plats hos Stjernström på
det som senare skulle bli Dramatiska Teatern. Han tog
några lektioner
i sång hos Söderman, en lärare som Stjernström inte
hade mycket till övers för. |
Lektionerna hos Söderman avbröts och
istället tog Stjernström över, med ett
mycket bättre resultat som följd. John fick därefter
rollen som Farinelli i uppsättningen "Kungen och gatsångaren".
Samtidigt som John arbetade på teatern, fortsatte han att
studera vid Konstakademien. Samma år 1861,
fick han det Tessinska priset och hans
artistiska vänner tyckte det var synd att den så begåvade
bildhuggarstudenten skulle ge upp sitt yrket för teatern.
Efter en tids funderande uppsökte han Stjernström som
i all vänlighet löste honom från kontraktet vid
teatern. |
1865
återvände John till Göteborg där han skapar gruppen
"Heimer och Aslög" för en utställning på Börsen.
Av en händelse befinner sig samtidigt den Norske konstkritikern
Ludvig Dietrichson i staden. Dietrichson besöker utställningen
och skriver sedan en mycket berömmande artikel om John Börjesons
figurgrupp. Artikeln resulterar i att John erhåller ett resestipendium på
3.000 kr. Med hjälp av detta
stipendium reser John till Rom. Där öppnar han en ateljé
i närheten av Piazza Tritone och arbetar inledningsvis
med skulpturer i Nordiskt-Mytologisk anda. Det var också
här han gjorde skulpturen
"Sjöjungfrun" för drottningen av Wiirtemberg
och började skissa på sitt storverk - Sten
Sturemonumentet. En dag vid ett besök på matstället
Il Genio i Rom träffar han sin blivande hustru Witte och det tog inte lång tid innan de var
förlovade och gifta. |
 |
1886
tar John med sig Witte och återvänder till
Stockholm. De flyttar in i en lägenhet på Hantverkaregatan 39 i kvarteret Karlsvik, men
flyttar året efter vidare till forna storheten Johan Tobias
Sergels bostad och ateljé på Sergelsgatan 1 B. Samma år
1866, erbjuds John att ersätta Frithiof Kjellberg som kunglig
statybildhuggare. Han får även plats som professor vid
Konstakademien i Stockholm, en plats som han
behåller fram till 1907. |
John gör en mängd uppskattade
monumentala arbeten under sitt liv, bl.a. Sten Sture, John Erikssonmonumentet,
Erik Gustav
Geijer, Karl X Gustav, Ericsson, Karl XI,
Victor Rydberg, John Magnus Stenbock, Jonas
Alströmmer m.fl. De hästar som John använde som
modeller till skulpturgrupperna fanns på riktigt. Det var
bla
kapten Bredbergs ardennerhingst "Vauban"
som stod modell till Karl X staty och hästen
"Bruno" som finns avbildad i "Stenbockens Springare". |
|
Johns statyer och
statygrupper färdigställdes av bl.a.
Otto Meyers Konstgjuteri i Stockholm samt vid ett av landets
största stenhuggerier i Karlskrona. John gjorde även
statyetter och mindre skulpturala objekt i brons, gips och terrakotta.
John arbetade som
flitigast under höst, vinter och vår medan
sommaren tillbringas vid sommarbostaden Börjehus vid
Horsfjärden. Där levde han gott friluftsliv
tillsammans med hustrun Witte och sin bästa vän
rapphunden Tom. Hans största nöje var att segla. |
|
|
1907 lämnar paret Börjeson
Sergelsgatan och flyttar till ny bostad på
Storängsgatan 54 i Storängen. Tre år senare är John
död. Han avlider i sitt hem 10 minuter
före midnatt
den 29 januari 1910. Den rikt dekorerade kistan placerades
i den stora matsalen där även gudsstjänst och
minnesstund hölls. John signerade sina alster "J. Börjeson. |
|
|
|