|
|
Delftfabrikerna
i Holland
|

|
Delft
är inte en porslinsfabrik utan en stad. Staden var
på 1500-talet berömt för sina många bryggerier
och det uppskattade ölet. År 1536 förstördes
hela staden i en stor brand och alla dessa
bryggerier försvann. De byggde upp allt igen men
på de platser där bryggerierna legat, byggdes
istället Fajansfabriker. Många
av dessa fabriker antog samma namn som bryggerierna
haft. De tre klockorna, Rosen, Påfågeln
o.s.v. |
Vid
Delftfabrikerna var de inspirerade av det
Kinesiska porslinet och tillverkningen bär tydliga
spår av detta, speciellt i dekorationer och färger
i fajansen. Ingen har väl missat den blå dekoren
på vit botten. Konkurrensen
från Kina och England blev så småningom för
hård och år 1850 fanns endast en fabrik kvar. Idag
finns tre tillverkare av s.k. Delftporslin i staden Delft, den
största fabriken har sitt ursprung i fabriken "De Porcelyne Fles",
ursprungligen grundad 1635, men nu går den under namnet Royal
Delft. De två andra är De Delftse Pauw och De Candelaer. |
Det
porslin man ser idag som är stämplat Delft eller
Delfts, är
kopior på gammal Defltfajans och har inget samband
med de ursprungliga fabrikerna. Kopior är vanligt
förekommande och tillverkas i hela världen, inte minst som
sovernirer. Äkta fajans från Delft tillverkades på 16 och 1700-talet,
samt under första halvan av 1800-talet. |
|

|
Dessa
stämplar tillhör de fabriker som nu finns i staden Delft
och där de tillverkar s.k. Delftporslin, eller
"Delftware" som det kallas. Den enda fabriken som
har några anor kvar från 1600:talet är Royal Delft (De Porcelyne
Fles). |
 |
 |
 |
|
De
Candelaer |
De Delftse Pauw |
Royal
Delft |

|
|
Hur
känner man igen "falska" Delftföremål ? |
Är
man inte kunnig på området så kan det vara svårt att
skilja ett äkta föremål från ett falskt. Det man kan säga är att äkta Delftföremål alltid är handmålade. Studerar man
den målade dekoren så ska penseldragen synas mycket
tydligt. Använd gärna en lupp. Är målningen uppbyggd av
punkter och linjer (se bild), så är det en senare kopia. En
kopia har oftast en fotoöverförd dekoration, eller ett
tryck. Vidare kan man se samma sak i själva signaturen. En
signatur av den som målat objektet ska alltid vara
handmålad. |

|
Vidare
kan nämnas, att många förfalskare hittade på egna
stämplar. Det var stämplar som aldrig funnits tidigare utan
rena påhitt. Till sist, alla objekt som signerats "Delfts",
med ett s på slutet är kopior och tillverkade under senare
tid. |
|
|
 |
|
|
|

|
|
Stämplar på "äkta"
Delftfajans
|
|
|
|
Delft
|
De
drie Klokken
|
Albrecht
De Keizer
|
Simon
Mesch
|
1642
-
|
1670
-
|
|
|
|
De
Grieksche A
|
De
Grieksche A
|
Jan
T Dextra
|
Jacobis
Halder
|
1659
-
|
1765
-
|
|
 |
Het
Bijltje,
Justus
Brouwer, ca 1750-1780 |
|
|
|
De
Metale Pot
|
Te
Jonge Moria.
|
L.
van Eenhoorn
|
J
van der Haagen
|
1691
-
|
1732
- 1764
|
|
|
|
De
Porceleyne Fles
|
De
Roos
|
J
Pynacker
|
Arendt
Cosijn
|
1900-tal
|
1700-tal
|
|
|
|
|
Vergulde
Blompot
|
De
Vittre Starre
|
P
van der Strom
|
T
Witzenburg
|
1693
- 1816
|
1761
- 1772
|
|
|
|
|
Het
Bijltje
|
Modern
|
Justus
Brouwer
|
Okänd
formgivare
|
1657
- 1802
|
1900-tal |
|
|
|

|
|
Mästarstämplar
vid Delftfabrikerna. I huvudsak från 16- och
1700:talet
|
|
|
|